Conditionele sprongen en hopelijk snel beginnen! - Reisverslag uit Kasanka, Zambia van Robert Oudejans - WaarBenJij.nu Conditionele sprongen en hopelijk snel beginnen! - Reisverslag uit Kasanka, Zambia van Robert Oudejans - WaarBenJij.nu

Conditionele sprongen en hopelijk snel beginnen!

Blijf op de hoogte en volg Robert

18 April 2014 | Zambia, Kasanka

Zondagmiddag gingen Sandra en Evelyn weg, anderhalve dag ergens anders heen. Linsey en ik bleven over, na een middag aan de data van de stropers te hebben gewerkt was het half 5 en Linsey kwam terug van Zebra tracking en we begonnen met het eten. Althans dat wilde we, maar de sperziebonen die ik in Serenje had gekocht zaten al vol met schimmel. Alle zakjes met bonen gewassen en de ergste schimmel eruit gehaald. Heerlijk rustig gegeten en na het eten ben ik naar mijn eigen huisje gegaan, op dat moment even zonder licht gelopen, wat betekende dat ik zomaar tegen een nijlpaard kan aanlopen of op een Black Mamba kan gaan staan. Heel stiekem let ik er toch iets meer op sinds ik weet dat ze nu echt dichtbij zijn.

Na een goede nachtrust werd ik uit mijzelf om half 7 wakker. De planning die ik had voor vandaag kon ik meteen omgooien want bij de ochtendbespreking kreeg ik te horen dat ik vandaag naar Kabwe kon om mijn visum te verlengen zodat ik hier ook echt 5 maanden mag blijven. Nadat ik al mijn spullen had ingepakt en klaar stond voor vertrek kreeg ik om 11 uur te horen dat het toch niet door ging ... =p Linsey ligt inmiddels ziek op bed, verder is er niemand aanwezig. Ik hoor het nijlpaard zo nu en dan geluid maken maar op het moment dat ik in de uitkijktoren zit dan is er geen spoor van hem/haar te bekennen. Na een gebakken eitje te hebben gegeten met uitzicht op de apen die de hele composthoop ondersteboven keren, pak ik mijn spullen weer uit. Het is bijna middagpauze en die breng ik door op de uitkijktoren. Er valt niet veel te zien, enkel een vogel die lijkt op een gans maar werkelijk geen idee wat het is, maar het is mooi weer en alleen mijn korte broek geniet ik van een zak chips :) in de middag ga ik aan de slag met de data van de stropers, inmiddels met de tweede map bezig en al meer dan 120 stropers hun data verwerkt in Excel. Eind van de middag zijn Sandra en Evelyn terug, dus het huisje is weer gezellig vol, alleen Linsey is nog ziek. Het duurt even voordat we gaan eten, ik zit nog een tijdje in de uitkijktoren en hoor dat de vogels rondom mijn huisje druk bezig zijn met lawaai maken. Rond een uur of 6 worden er een aantal douches gevuld zie ik, best leuk want iedereen die beneden loopt heeft geen idee dat ze bekeken worden. Ik zie dat ik geen douche krijg, zal ik roepen? Nee ik heb vandaag toch niks gedaan, ik sla wel over. Sandra is lekker op haar gemak uitgebreid aan het koken terwijl Linsey op bed een film kijkt en Evelyn is zo nu en dan in de keuken maar ook regelmatig bij haar telefoon te vinden. Ik zit eigenlijk gewoon te wachten in de keuken, muziek te luisteren die aanstaat en zo nu en dan met Sandra en Evelyn praten. Bijna net als thuis, dan zit ik op de etenstafel terwijl mijn moeder het eten aan het klaarmaken is, waarom ik dan niet help, geen idee maar zo gaat dat nu eenmaal :p na het eten loop ik samen met Sandra een rondje over het kamp en we hebben niet eens een zaklamp nodig, het licht van de maan is echt super fel en het wordt ook echt de hele avond niet donker. In het maanlicht, terwijl de krekels en kikkers het achtergrond geluid maken, de vleermuizen om je oren vliegen, praten Sandra en ik over vanalles en nog wat, om half 11 toch echt wel richting bed want morgen om 6 uur weer hardlopen. Voor de verandering zit mijn gekko niet bij mijn bed maar bij de deur, ja dat zijn zeker details =p. Zolang die toch in mijn huisje te vinden in zal er vast geen Black Mamba aanwezig zijn. Nog een korte workout en om 23.00 ga ik echt slapen.

Niet heel veel zin om mijn bed uit te gaan, maar na het rondje hardlopen voelt het toch weer goed. We waren exact 1 seconde sneller dan vorige keer, dus er zit verbetering in =p en in plaats van alleen puku's te hebben gezien zagen we nu ook een Duiker. Vandaag ga ik nog een keer de bosmaaier gebruiken, het gras rondom de receptie gaat er dit keer aan. Als het apparaat begint tegen te sputteren ga ik verder op de laptop. Er zijn nog zoveel vragen die ik heb over het fire management en überhaupt het park zelf. Ik schrijf alles op en dan ga ik bastiaan onder vuur nemen zodra hij terug is. Tijdens de lunch blijkt dat een van de broden zo erg beschimmeld is dat er geen redden meer aan is. Als hij op de composthoop eindigt ontstaat er een ware oorlog tussen de eekhoorns, terwijl dat een half uur doorgaat eet ik mijn laatste pak yoghurt op. Het laatste half uur van mijn pauze zit ik in de toren. Echt vlak boven mij zweeft een roofvogel in de rondte, die uit zicht verdwijnt zodra hij mij zag, verder zie ik vooral veel puku's en een eekhoorn. Dit keer kijk ik op de eekhoorn neer, best een leuk gezicht. De rest van de middag breng ik achter mijn laptop door, na een warme douche ga ik richting de meiden, het is al donker en ik mag koken. Voordat dat gezegd is heb ik de macaroni al klaar. Ook vanavond lig ik op tijd in bed, want ik ga voor nog een ochtend alleen hardlopen. Na 20 minuten kom ik de volgende ochtend terug van mijn rondje, helemaal kapot en drijfnat van de dauw en het zweet. Toch bijna 5 minuten sneller dan andere keren! Ik werk vandaag voor het eerst bij het huisje van de meiden op de laptop. Qua werkproductie niet echt een succes aangezien er veel afleiding is. Onderling praten we, de apen en eekhoorns zijn erg aanwezig in de buurt van de composthoop maar ook vlak voor je voeten zo nu en dan. De middag ga ik zebra's zoeken met een scout in het veld. Nogmaals, leuk om in het veld te zijn, maar de methode en niet werkende apparatuur maken het niet echt leuk, omdat kans op succes klein is. Ook loop ik deze keer alleen, ik ben benieuwd, het is in ieder geval super warm en het zonnetje schijnt dan ook volop. Om 17.00 komen we terug van een lange warme wandeling. Echt drijfnat van het zweet, wat heeft het opgeleverd: nijlpaardsporen, olifantensporen, pukusporen, baviaansporen, een hol van een slang, een hol van een zwijn, maar geen enkel levend zoogdier. Best wel leuk kunnen praten met de scout en daarom kreeg hij aan het einde van de wandeling mijn restant chocoladereep. De rest hadden we gedeeld onderweg. Ik ben best wel kapot, vanmorgen hardlopen, nu bijna 15km gelopen, toch nog een paar goede slopende oefeningen. Op mijn virtuele ladder ga ik aan de gang en hoop dat ik om 18.00 kan genieten van een verdiende douche. Als het dan 18.15 is strompel ik naar buiten en ga maar om mijn douche vragen, niet veel later sta ik heerlijk te douchen. Vanavond hoefde er niemand te koken, er was een kleine bbq geregeld. Met z'n 9-en zaten we om het vuur heen, in het maanlicht, te genieten van vlees, want al twee weken bijna geen vlees meer gegeten. Aangezien Linsey en Evelyn vegetariër zijn doen wij mee, maar vanavond dus even niet. Na een gezellig avondje lig ik weer mooi op tijd in bed, half 10. Normaal is dat het moment dat ik thuis in de auto stap en oma van de zang ophaal. Die taak ligt nu bij de anderen in huis, maar over 18 weken neem ik die weer in.

Het werd 3x op rij, vanochtend met Sandra weer een rondje hardgelopen en hoe! Het rondje uitgebreid en halverwege geen korte pauze (waarin de tijd natuurlijk andere keren doorliep). Het betekende dat we ongeveer 4,9km hadden gelopen in 26 minuten, oja en nog op 1200meter hoogte, maakt het ook niet makkelijker. Vandaag vertrekt Evelyn voor ruim een week naar een andere locatie, daarna zal Sandra een tijdje weggaan. Bastiaan komt vandaag terug en ik wil snel overleggen over hoe mijn komende weken eruit zien. Ik heb namelijk een tentje, matje en slaapzak mee en ook nog een rugzak vol enthousiasme om in het veld aan de slag te mogen gaan, maar die rugzak staat nog vol op mijn kamer... Vandaag een rustige dag, wat kleine testjes gedaan met GPS data om te oefenen, stukje door het park meegereden, iets wat ik dagen kan blijven doen zo leuk, gelezen over de fire breaks. Hiermee vul ik de dag, maar zoals gezegd niet heel productief. Ik ben snel afgeleid en denk over heel veel dingen na. Ik hoop hier nog zoveel te doen, ik kan mijn vrije dagen straks gaan invullen. Heel veel mogelijkheden, langer stage, eerder naar huis, 2 á 3 weken reizen, hebben jullie nog tips, alles heeft namelijk voor- en nadelen...
Als mijn concentratie tot een dieptepunt is gedaald klim ik de uitkijktoren in en waai even lekker uit in het laatste zonnetje. Al ruim twee weken van huis, de tijd gaat snel, tijd om wat te gaan doen in het veld! Met mijn keel gaat het al iets beter, dus komt goed :) bastiaan kwam toevallig ook een de toren in en we hebben elkaar kort gesproken. Vanaf volgende week echt aan het werk hoop ik!

  • 18 April 2014 - 14:16

    Verena:

    Je hebt veel te vertellen. Leuk om te lezen, het is te hopen dat je straks veel te doen krijg. Veel plezier daar!
    groeten

  • 18 April 2014 - 15:28

    Joke:

    Leuk om te lezen hoe je dagen er uit zien. Hoe warm is het bij jullie en is het regenseizoen nu echt voorbij. Wel aan het werk hè! En blijven hardlopen, papa gaat anders inderdaad je plaats innemen...



  • 18 April 2014 - 22:32

    Christina:

    Ik mag wel vrije dagen opnemen om al die verslagen te lezen :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robert

Actief sinds 11 Aug. 2013
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 12435

Voorgaande reizen:

01 April 2014 - 28 Augustus 2014

Stage Kasanka National Park, Zambia

12 Augustus 2013 - 29 December 2013

Stage Safaripark Beekse Bergen

Landen bezocht: