Olifanten en het park staat in brand - Reisverslag uit Kasanka, Zambia van Robert Oudejans - WaarBenJij.nu Olifanten en het park staat in brand - Reisverslag uit Kasanka, Zambia van Robert Oudejans - WaarBenJij.nu

Olifanten en het park staat in brand

Blijf op de hoogte en volg Robert

18 Mei 2014 | Zambia, Kasanka

Zondag 11 mei,
Vandaag bleef ik alleen achter in Wasa, iedereen het veld in behalve ik. Even tijd om de mensen thuis op de hoogte te brengen, reisverslag online en een dag achter de laptop vandaag. Het is dus gebleken dat ik nog best wat fouten heb gemaakt met het maaien van de firebreaks, vooral paden te smal gemaaid en de tussenstukken te groot. Van al die fouten leer ik weer, maar had ze liever voorkomen. Om een uur of 10 maak ik 500gram macaroni met 0,5 liter saus klaar, om twee uur had ik alles op... Volgevreten ging ik met een grote groep anderen bij Pontoon de zonsondergang kijken en daarna avondeten. De zonsondergang was weer mooi en we zagen nog een familie wrattenzwijnen. Het avondeten, een braai, bestond uit aardappelsalade en vlees, veel vlees en heel veel van dat vlees at ik op. Toch al bijna 6 weken geen stuk vlees gegeten, dus poging tot inhalen is geslaagd. Er viel zelfs nog regen in de avond, huh het is mei... maar het regende echt... Normaal valt er van mei tot en met september 0,0mm regen!

Maandag 12 mei,
Het is een tijdje geleden, maar vanochtend weer het rondje hardlopen om het meer. En hoe, ik denk dat het door de maaltijden van gisteren komt want binnen 18 minuten zat de 4km erop. Onderweg kwam ik direct een groep puku's tegen die sierlijk over de weg heen sprongen. Een andere groep puku's heeft mij vast uitgelachen want ik keek even opzij en in één keer lag ik languit op de grond. Niks aan de hand, alleen een gat van 30cm diep niet gezien. Diezelfde ochtend nog gingen we het veld in, Bastiaan zette mij af en ik ging terug naar mijn werkteam. Er waren er ineens 11 extra bij, echt iets te veel en de meeste kunnen niet geen woord Engels. Een controlerondje gelopen, waarin ik tot aan mijn knieën in het water stond in het moeras. Na de lunch nog een controle met Bastiaan erbij en wat uitleg voor morgen. Voordat we naar Wasa gingen reden we nog langs verschillende plaatsen om wat te bekijken voor de firebreaks. Samen met Sandra staand achterin de auto, gezellig bijgepraat en staan achterin een auto blijft leuk om te doen. Terug in het kamp na een workout lekker gedoucht en gegeten. Voor ik ging slapen nog met Linsey gepraat en een begin van een film gekeken, iets wat ik steeds vaker doe.

Dinsdag 13 mei,
Wauw wauw wauw, een echte wauwdag! Vanmorgen ging ik direct op pad met de auto, samen met Bastiaan en Linsey. Vlak voor het punt waar Linsey en ik afgezet zouden worden zie ik ineens een olifantenkont in het gras verdwijnen en hoe regeer ik: "kijk een olifant!" Bastiaan remt, Linsey gelooft het niet en 2 seconde later steekt er nog een olifant over, nog geen 10 meter voor de auto. Wauw, zo gaaf! Het was een grotere groep zou later blijken. Linsey en ik liepen via het moeras naar de werknemers. Die stonden in een grote kring naar de grond te staren, waarom? Er lag een pofadder op de grond, we zijn op een andere plek gaan werken, veiliger en meer te doen. De jongens waren aan het werk en Linsey en ik liepen naar een ander kamp om een scout te halen. Op Chinyangale, een van de mooiste open vlaktes in Kasanka, keken we opzij en in de verte liepen ongeveer 15-20 olifanten, dezelfde groep als vanmorgen! We liepen met de scout een heel stuk rond en om twee uur wachtte Bastiaan, Evelyn en Sandra op ons bij Fibwe. We gingen dan vandaag eindelijk branden, dat was gaaf zeg! De geslashte stroken waren bezaaid met droog riet en gras, daaronder nog 20 cm water. We staken het aan en het ging als een trein. Vlammen van soms bijna twee meter hoog en een team dat ervoor zorgde dat de groene vegetatie ernaast geen vlam vat. Echt super leuk dat ik mij hier de komende maanden mee bezig kan houden! Rond vijf uur terug in het kamp en morgen naar Kabwe voor mijn visum. Bastiaan en ik vertrekken al om 04.00, misschien kan ik dan nog diezelfde dag terug, anders slaap ik één nacht in Lusaka. Na het eten met Sandra bij de Lodge gezeten, krekels en kikkers op de achtergrond, een prachtig maanlicht en genoeg om over te praten. Fijn om iemand te hebben waarmee ik alles kan delen. Daarna was ik nog bezig met data van de firebreaks, spullen inpakken en zo tikte de tijd door. Het is inmiddels al 00.00 en over vier uur moet ik al in de auto zitten....

Woensdag 14 mei,
Vanmorgen om 04.00 richting Lusaka vertrokken. Onderweg in Kabwe zonder al teveel moeite mijn visum kunnen verlengen tot 14 augustus. Bijna in Lusaka zag ik op mijn telefoon deze maand geen €25,- heeft gekost maar €80,-... Waarom, nog steeds een raadsel... Aangezien mijn simkaart uit mijn telefoon is en veilig in mijn portemonnee zit hoop ik op een eenmalig incident. Na een boodschappenronde hoorde ik ook dat de bus morgenochtend om 06.00 is volgeboekt.... Ik zit dus in een stad, mijn telefoonrekening is hoog, mijn bus terug naar Kasanka is vol en ik ben moe... De rest van de dag was dan ook niet heel leuk ofso. Na een belletje met thuis ergens gegeten en toen nog wel gezellig met Sandra begonnen met het vieren van haar verjaardag. Verjaardagscake gegeten en vlak voor 00.00 gaan slapen.

Donderdag 15 mei,
Vanmorgen in alle vroege stilte Bastiaan en Sandra achtergelaten in Lusaka Backpackers, evenals een verjaardagsontbijt voor Sandra.
Gisteren geslapen van 00.30 tot 03.00 en vandaag van 00.00 tot 04.00, dat ga ik vanavond maar even inhalen. Ik zit namelijk, na een uur te hebben gewacht bij de halte en de lege plek te hebben opgeëist van de laatkomer, in de bus! Als het goed is onderweg naar Kasanka, terug naar waar ik nog steeds elke dag geniet. Ik zit vastgeklemd tussen twee Zambianen, er staat van die Afrikaanse muziek aan die je in de bus safaripark Beekse Bergen ook hebt. Alleen daar duurt de rit geen 8 uur, maargoed ik ga terug =D de rit verliep achteraf gezien vrij goed, weinig tussenstops, film gekeken en voor ik het wist werd ik bij de juiste afslag afgezet. Vanaf daar was het liften zo geregeld en was ik terug bij de grens van Kasanka National Park. Daar moest in ruim 5 uur wachten op vervoer... Tegen een uur of 8 terug in Wasa, macaroni gegeten, spullen uitgepakt en gaan slapen.

Vrijdag 16 mei,
Vanochtend met tegenzin vroeg (net na zes uur) opgestaan en aan het werk. Ik had het gisteren willen doen maar door het lange wachten geen kans. Om half 8 was er de ochtendbespreking en bleek mijn team om de firebreaks te branden niet aanwezig. Om 09.00 nog steeds niet en zonder hen ging ik weg. Linsey ging mee en we werden afgezet bij Chinyangale, de mooie plek met uitzicht, en we liepen naar Bupata. Met mijn vaste team, team Blackson, branden dan maar vandaag. Het was wel gaaf om te doen, een strook van een kilometer lang dwars door het bos ging in ruim 3 uur in vlammen op en alles ging goed. Het was heet, leuk, leerzaam en zeker voor herhaling vatbaar. Die stroken zorgen er nu dus voor dat een onverwachte vuurzee van buitenaf de kwetsbare en waardevolle delen van het park niet kan bereiken. Na het branden terug naar het huisje, Evelyn ziek, Sandra in Lusaka en Linsey last van haar rug. Ik blijf dus als enige over =p
Morgen hoop ik dat mijn team wel komt opdagen anders kan ik morgen niet branden. Komenden weken zullen Bastiaan en de meiden weinig aanwezig zijn, dus ik moet het zelf maar even uitzoeken. Ook weer nieuw, dus ik kijk ernaar uit. Na een snack en een film ging ik voor tien uur slapen.

Zaterdag 17 mei,
Vanmorgen weer vroeg op, om half zien stond ik mijn kleren al te wassen . Dit keer was mijn brandtrap er wel, genaamd Lackson. Om het lekker makkelijk te maken hebben we nu team Blackson, Lackson en team 3. Na het tekenen van het werkcontract, spullen inpakken en inladen en het krijgen van een fiets gingen we op pad. Chris bracht ons weg. Las je nou een fiets, jazeker! Kasanka Trust heeft twee kleine mountainbikes gekocht voor de interns, zo blij als een kind met mijn iets te kleine fiets :) in de buurt van Bupata afgezet, de geslashte paden bekijken en iedereen aan het werk zetten. Daar bestond de ochtend uit. Na een snelle lunch ging ik fietsen naar Pontoon (3km), onderweg kwam ik in een rivier nog iets tegen wat nu nog lief en klein is. Een nijlkrokodil van iets van 30cm lag lekker in de zon op een paar drijvende takken in het water! Bij Pontoon aangekomen moest ik wat werk van anderen bekijken en dat zag er goed uit, terug naar Bupata fietsen(3km), onderuit gaan met de fiets en mijn fles verliezen waar ik pas in Bupata achter kwam, terugfietsen(2,5km), doorfietsen naar Fibwe(4km). Tijdens die rit reed ik nog midden door een groep puku's heen, want bijna geruisloos op de fiets kom je heel dichtbij zonder dat ze je zien of horen, echt heel erg mooi zeg! In Fibwe moest ik wachten op mijn team, ze waren te laat en voor het eerst ben ik echt boos geworden. Na wat dreigen met niet betalen gingen we aan de slag, het moeras weer branden, wind stond goed dus we konden ertegen aan. De vlammen waren vandaag ruim 4 meter hoog maar niet gevaarlijk want de wind zorgde ervoor dat de vlammen weggingen van het gebied wat niet mag branden. Eind van de dag terugfietsen, wat begon tussen een groep bavianen en puku's, echt alweer heel dichtbij! Het fietsen is bloedheet, maar zo mooi, bijna net zo mooi als de fietsvakantie naar Barcelona. John, Jeffrey, Randell, kom maar langs voor de fietsvakantie in Kasanka! Aangekomen bij Pontoon (5km) ging ik meteen door naar Wasa (10km). Echt helemaal total loss kwam ik daar aan. Toen nog heel veel data verwerken, mailen en even snel pannenkoeken bakken en eten. Eigenlijk was vandaag teveel van het goede, ik ben gesloopt en heb geen enkel uurtje lekker kunnen rusten. Morgen weer om 05.30 uur weg met Ernst, de manager, voor de bicyclerace, jaja er is een fietswedstrijd in Kasanka. Allemaal uitgenodigd om op 25 mei deel te nemen! Het is pas 23.00 als ik ga slapen, laatste half uur toch nog even een stukje film gekeken met natuurlijk iets wat ik niet mis hier, chips!

Zondag 18 mei,
Als ik mij niet vergis staat er een kraker van een derby op het programma, KVA 2 -Bep 2. Nu ik dit bedenk besef ik mij dat de Spaanse competitie gisteren is beslist, Kampioen in een onderling duel, had ik willen zien, net als die kraker in Amstelveen van vandaag! Vroeg in de ochtend op de fiets op pad om de markeringen voor de bikerace te plaatsen. Daarna door op de fiets naar mijn werkende mensen en direct begonnen met branden, het ging om kleine en slecht brandende stukken, geen grote vuurzee vandaag dus. Tijdens de lunch terug naar Wasa en daar de rest van mijn tijd verprutst achter de pc, wat ik wilde doen lukte niet en qua tijd werd een vrije middag mij niet gegund. Helaas verloor mijn Bep 2 in Amstelveen met één punt verschil, het goede nieuws kwam uit een andere plaats. Mijn (ex) buurmeisje is bevallen van haar eerst kindje, Tatiana van harte gefeliciteerd en ik kom het wondertje bekijken als ik thuis ben!!! De rest van de dag bleef ik maar plannen in mijn hoofd maken, belangrijkste, morgen proberen de middag vrij te zijn. Beetje rust zou fijn zijn!

Hier gaat alles goed, het branden van de firebreaks is begonnen, het weer blijft mooi, de buffel staat nu bovenaan op mijn lijstje. Natuurlijk zijn alle dieren welkom!
Ik begin al aardig bruin te worden en tijd voor de kapper is het zeker, genoeg te doen en te zien dus komende weken!

  • 19 Mei 2014 - 00:23

    Joke:

    Het klinkt weer erg goed.Ook steeds meer de Robert die ik herken......?
    Met Tatiana, Anneke en Milan gaat het goed. Vanwege de keizersnee nog even in het ziekenhuis.
    Hier is het prachtig weer en kleuren we alvast een beetje voor later deze zomer!
    Deze week wordt waarschijnlijke onze boeking definitief, de mountainbike tour in mei halen we helaas niet meer. Doe jij mee of heb je een taak op die dag?
    Veel plezier, zorg goed voor elkaar!

  • 21 Mei 2014 - 16:59

    Christina:

    Hoi, wat heb je het druk zeg! Goed bezig jongen, de tijd vliegt zo voorbij! Hou je taai hé!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robert

Actief sinds 11 Aug. 2013
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 12412

Voorgaande reizen:

01 April 2014 - 28 Augustus 2014

Stage Kasanka National Park, Zambia

12 Augustus 2013 - 29 December 2013

Stage Safaripark Beekse Bergen

Landen bezocht: